Te var atrast

Valdis Bisenieks: "Mēs nenovērtējam iespējas, ko mums nesusi brīvība"


Vai ir iespējams pateikt, no kura mirkļa ir iesācies tavs apzinātais gara ceļš?

Es to varu pateikt. Tas man ir iesācies 11 gadu vecumā. Līdz tam lasīju bez izvēles visu -- lasīju lubenes, 30.gadu "Jaunākajās Ziņās", jūsmoju līdzi visādiem sentimentāliem romāniem. Protams, bija arī vērtīga literatūra, K.Skalbes pasakas, piemēram, kurām es tiešām dzīvoju līdzi. Tomēr, kad 11 gadu vecumā izlasīju Gija de Mopasāna "Dzīvi", pēkšņi radās šķirtne, sapratne, kas ir mākslas darbs un kas lubu literatūra. Pēc tam viss liekais uzreiz atkrita...

Dantes "Dievišķo komēdiju" pirmoreiz izlasīju septiņu gadu vecumā... Mani ļoti fascinēja elles apraksts, un tā tik tiešām Dantem ir iespaidīgi aprakstīta ar visām savām šausmām. Paradīzes aprakstu, protams, tolaik es vēl nesapratu...

Kāds, tavuprāt, ir gara ceļš cilvēkā? Kurā brīdī kļūst redzams, ka cilvēks izvēlējies gara ceļu, nevis, piemēram, materiālisma ceļu?

Tas katram ir Dieva dots. Tā ir apjēgsme. Kā es teicu, man tā radās 11 gadu vecumā, un tad sākās izvēle, šķirošana. Ceļā, protams, gadījās un gadās daudzas un dažādas lietas. Man tur bija arī Tomasa Manna "Tonio Kröger", ko es tolaik zināju pilnīgi visu no galvas vācu valodā. Vispirms radās ierosme, tad pēc daudziem gadiem, izvēlējos to arī tulkošanā. Pirmais bija Arnolds Cveigs. Viņš bija ļoti interesants autors, ārkārtīgi tēlains, un, kas man ļoti patīk, tādā melodiskumā un spēlēs. Bet viņš bija arī ļoti sarežģīts. Visi tulkotāji atteicās, bet es to uzņēmos. Bet šo darbu darīju tikai ar sapni reiz tulkot mīļoto Tomasu Mannu. Tur, "Tonio Krēgerā", es redzēju savu dubultnieku jaunības dienās, tieši 16 gadu vecumā.

Vai šos garos gadus strādājušam klasiskās literatūras pasaulē, darbojoties ar tās mantojumu, tu šobrīd varētu vārdiski formulēt -- kāds ir tavs moto, tavi pamatprincipi?

Savā gara ceļā no jaunības maksimālisma nu jau esmu atgājis, nenoniecinot pasauli, mēģinu tvert to visā tās daudzveidībā, ko jaunības dienās no paša sākuma es varbūt būtu noraidījis. Mēģinu saskatīt garīguma dīgstus katrā ikdienas norisē. Un tāpēc man ir tik mīļi visi tie vārdi, ko ierakstīju arī "Bhagavadgītas" grāmatiņā, ko veltīju tev:

"tas kas vienlīdz visās būtnēs
Kungu augstāko redz mītam,
zūdošajā nezūdošo
kas to redz!, tas redz patiesi."

Lūk, šis arī ir mans kredo.

Un kā tev tas izdodas? Vai ir bijusi nepieciešamība sevi pārvarēt?

Jā. Tomēr sevis pārvarēšana ir nūja ar diviem galiem. Tur ir jāatšķir, kur sevis pārvarēšana nāk tev par labu un kur tas notiek tikai sevis apliecināšanās dēļ, vēlmē sasniegt kādu iedomātu ideālu, kas neatbilst paša iespējām. Ja tas notiek, tad tā patiesībā ir sevis izvarošana. Arī, teiksim, gribasspēks: tas var būt gan ļoti pozitīvs, gan arī ļoti negatīvs. Tas var novest pie sevis izvarošanas. Ir ļoti svarīgi izprast sevi dziļākajā būtībā, kas atbilst tieši tev kā personībai...

Kā aktīvi radošs un gara ceļu ejošs cilvēks -- kā tu dzīvo šībrīža Latvijā? Kā tu uztver šo tagadni? Laiku, kurā pats esi iekšā?

Zini, man liekas, mēs nenovērtējam to kolosālo ieguvumu, ko mums ir nesusi brīvība. Tiešām, brīvība! Lai gan iekšēji brīvībā mēs esam bijuši arī toreiz, tajā padomju būrī, vai ne? Esam bijuši iekšēji brīvi, bet tagad tas ir kolosāli, ka tev nav jāpakļaujas kaut kādam diktātam. Tu vari sevi brīvi paust. Vienalga, vai tevi drukā vai nedrukā... Tu, brīvi sevi paužot, tomēr esi pasargāts no spaidiem un uzbrukumiem, no kādām augstākstāvošām instancēm. Nelaime, ka šajos apstākļos daudziem nemaz nav ko teikt, viņi nespēj un viņiem arī nav ko paust. Bet tā jau ir pašu cilvēku traģēdiju. Ko tur var darīt? Tā tas ir. Bet, paldies Dievam, iespēja ir, un tā ir nenovērtējama iespēja. To mēs nedrīkstam aizmirst, lai cik grūti mums iet ar šo lielo vilšanos, ko pēc sākotnējās sajūsmas pārdzīvo daudzi. Teikšu par sevi -- es nejūtos vīlies, jo es jau gaidīju, ka visam tam ir jānāk. Katras pārmaiņas, katrs šāds jūklis un katra tāda pavasara straume, protams, nes mēslus pa virsu... Nu tā ir! Tās dzīles ir skaidras, un tās es jūtu, un, paldies Dievam, tik daudz, cik nu man spēka, man vajag tās apliecināt... Un ar laiku, cerams, tās nonāks virspusē. Es vismaz ceru.

Tomēr ne tik daudzi saredz, ne tik daudzi sajūt šīs gara dzīles... Kāds Latvijai un latviešiem, tavuprāt, ir garīgais potenciāls šobrīd?

Tās ir īstās vērtības, kas neslēpjas kādos materiālos ieguvumos un bagātībās, bet gan tās ir vienojošais elements ar Visumu, ar Dievu, ar augstākajiem spēkiem un kas būtībā nāk mums pretī. Pamats ir cilvēkmīlestība un Dieva mīlestība, kas ir viens un tas pats.

Bet kā gan šīs dzīles var nonākt līdz mums? Tavs ceļš, kuru tu ej, ir gara ceļš -- cieši saistīts ar kultūras ceļu. Kultūrai acīmredzot ir īpaša misija šajā pasaulē. Viņā arī ir iespējams dialogs starp ļoti dažādu uzskatu cilvēkiem, un tad parādās vērtības, kas visiem ir kopīgas un svarīgas!

Tā ir. Tāpēc man arī tā patīk senindiešu nostāja -- viņiem filosofija un reliģija būtībā ir viens un tas pats. Nevar taču būt nopietnas filosofijas bez reliģijas. Un tāpat arī kultūra šajā ziņā. Visbūtiskākā Dieva Atklāsme taču tomēr nāk caur kultūru, manuprāt. Vismaz man tā ir bijis, ka es esmu pie Dieva Atklāsmes nonācis galvenokārt caur literatūru, caur mūziku, pirmkārt. Tad arī Bībele ar visu savu gara bagātību ir nākusi man klāt, bet visbūtiskie ceļveži man bijušas tādas personības kā Rainis, kā Rilke savā milzīgi plašajā skatījumā un kas nav ieauguši kādas vienas reliģijas rāmjos, bet kas tver visu pasauli kopumā. Dievu Savā daudzveidībā, Viņa daudzveidībā...

Atgriežoties pie tagadnes, ja tev būtu iespēja mēģināt domāt vai meditēt par iespējamo veiksmes, sakārtotības vai harmonijas formulu Latvijai un latviešiem šobrīd... Kā tu jūti -- kādā virzienā, aptuveni kur viņa varētu būt?

Es domāju, ka jākopj ir tas lauciņš, ko Dievs katram mums ir novēlējis un kur viņš jūt vislielāko savu radošo spēju izpausmi, iemiesojumu... Ir augstākās vērtības, pārlaicīgās vērtības laikā. Bet kā ar negatīvo, ar sātanu cīnīties? Nelaist viņu sev klāt! Neļaut viņam sevī ieperināties! Tas ir būtiski, jo viņš ir ļoti pavedinošs, īpaši šajos laikos, kad uzkurina cilvēkam ticību, pašapziņu ar gauži lētiem līdzekļiem. Ar rupju varmācību un ar vērtībām, kas nav gara vērtības, bet kaut kur zem jostas vietas... Tā ir visa subkultūra, visa popkultūra un popmūzika. Skaļā, bezgalīgi skaļā un turklāt agresīvā. Slepkavības gadījumi gan mūsu Gulbenē, gan Litlrokā Amerikā ir līdzīgi, un patiesībā ir tā visa rezultāts.

Kas, tavuprāt, ir brīvība?

Ja ar brīvību saprot tikai egoistisku patvaļu, tad ir cauri. Brīvība pirmām kārtām ir cieņa pret katru personu, tā ir sevis pilnveidošana, cienot savu līdzcilvēku. Lai cik jocīgi tas skanētu, brīvība ir sevis ierobežošana.

Un kas, tavuprāt, ir cieņa pret līdzcilvēku?

Cienīt to labo, kas viņā ir, nevis pakļauties tām negatīvajām pusēm, kas šobrīd tieši it kā gūst virsroku necieņā, savstarpējā lamāšanā, kādu mēs tik ļoti dzirdam Saeimā. Tur tas viss noskan... Tās ir neapvaldītu pašlabuma un pašrealizēšanās tieksmju izpausmes, kas gan iet uz beigām un kas ne pie kā patiesībā nevar novest, jo šai ziņā nav jau pretrunu. Vai tad ir kāda pretruna starp A.Lembergu un A.Šķēli? Būtībā? Nu labi, tranzīts mums vajadzīgs, vai ne? Protams, tas mums ļoti daudz ko dod un var nest lielus augļus. Bet Latvijā pašiem arī vajag savus ražojumus. Diemžēl ir greizi, ka viss nonāk tikai ārzemnieku rokās, tādi monopoli kā "Rīgas dzirnavnieks" vai "Rīgas miesnieks"... Tā tā latviešu tauta tiek ekspluatēta. Tas viss jau ir šķērsām. Mums savas idejas būtu jārealizē, reizē savienojot nacionālās intereses ar visas cilvēces interesēm. Te būtu jāpaužas savstarpējai cieņai pret to, kas mums tiešām var palīdzēt. Bet Latvijā jau iekšā nāk visādi blēži, kas vienīgi grib lēti iedzīvoties. Tā šodien ir nelaime.

Ja nu pēkšņi notiktu tāds brīnums, ka tev būtu iespējams pieņemt kādus trīs lēmumus, kas attiecas uz Latviju un kuri tiešām realizētos Latvijā. Kas būtu tas, ko tu vēlētos, lai harmonizētu Latvijas situāciju...?

Tās prioritātes, kas šobrīd ir nodzītas pabērna lomā. Tā ir mūsu izglītība, mūsu kultūra un arī mūsu pašu latviešu ražošanas spēja, iniciatīvas, lai tik tiešām attīstītos mūsu ekonomika te uz vietas, nevis lai tā degradētu.

Tas, šķiet, nozīmē interesi par savas tautas attīstības iespējām?

Jā. Interesi par savu tautu, par savu zemi, lai galbeigās mēs tik tiešām būtu kaut kas pasaules mērogā. Šobrīd ieiešana Eiropā tiek it kā proklamēta, bet būtībā tiek bremzēta. To es gribētu akcentēt.

Kādā ziņā?

Šie virzieni: kultūra, izglītība un visa mūsu saimnieciskā darbība -- kā tas viss tiek bremzēts! Budžeta līdzekļi šīm būtiskajām lietām tiek gandrīz visi nogriezti!

Ka, tavuprāt, reāli nosaka Latvijas politiku?

Tie ir "biezie" -- kā mēs sakām. Konkrētais gadījums ar Nagli. Vai dieniņ! Nu ko var noņemt?! Šleseru var noņemt, bet Nagli nekādā ziņā, jo viņš, lūk, ir šitā te makus pildījis un šitā te -- vienam, otram, trešam, vai pusei Saeimas! Tur ir liels humors...

Patiesībā mēs varam teikt, ka neatkarība dod reālu iespēju relatīvas demokrātijas iespaidā darboties un izpausties, bet tomēr tā ir relatīva?

Relatīva. Tik tiešām. Garīgā ziņā tu garīgus spaidus it kā nejūti, bet materiālā ziņā tu nekā nevari izdarīt. Un galu galā, lai kaut kā visu bīdītu uz priekšu, tomēr ir vajadzīga naudiņa, finansējums utt.

To tu vari teikt tikai tad, ja šajā brīdī esi pakļāvies ideoloģijai vai kādiem citiem motīviem? Tādējādi vispārības lieta cieš...

Protams, cieš. It kā ideālisma sapnis, un tomēr tik reāls un tik nepieciešams -- sēt, vairot garīgo apjēgsmi visiem, cik vien tas iespējams. Un tas ir viss, kas nepieciešams. Arī saprātīgs biznesmenis saprot, ka nevar turpināt tikai acumirklīgās bagātības raušanas ceļu, ka tas galbeigās noved pie posta, nevis uzplaukuma.

Nu laikam tagadnes laiku esam raksturojuši...

(Valdis smaida sev raksturīgo smaidu -- A.Š.) Jā, tā laikam ir! Apziņas ceļš ir grūtākais, kas cilvēkam jāizcīna katram sevī, katram par sevi, lai varētu kaut ko dot arī līdzcilvēkiem, sabiedrībai, cilvēcei...

Tomēr padomju laikā šī inteliģences pretošanās aprobežotībai, lai arī slēpta un Ezopa valodā...

Jā. Viņa bija kolosāla!

Galvenais -- tomēr tika realizēta!

Piekritēju viņai bija bezgala daudz. Šodien cilvēki ir izmisuši un nomākti un neredz to perspektīvu, kas bieži ir ļoti grūti sasniedzama caur cilvēka apziņu, apjēgsmi, sava stāvokļa novērtējumu un ceļu, kas ir ļoti grūts. Apziņas ceļš. Cilvēka apziņas ceļš ir ļoti grūts. Lūk, tā brīvība, kas tika atraisīta padomijas laikos. Tad eksistēja tādi padomiskās morāles jēdzieni, ko nevarēja tā apiet... ko vajadzēja paust, jo viņi bija ļoti cēli un ideāli. Bet tur noritēja, no otras puses, arī praktiskais ceļš, kas noteica šīs morāles divkosību. Tie bija skaisti vārdi un netīri darbi, kas tika veikti aizslēpti. Šodien nekaunība triumfē krāšņi un vareni. Padomju laikos tas nebija iespējams. To tomēr vismaz noklusēja. Dažreiz varēja būt priekšstats, ka šur tur ir nebūšanas, bet padomju morāle bija noteicošā. Tagad -- vai tā būtu literatūra vai māksla -- tur ir arī daudz nihilisma. Ir arī pozitīvās vērtības, bet klusākas. Tās ir jāprot saskatīt. Lūk, mums nesen Gētes institūtā par Gētes "Verteru" bija skaista pēcpusdiena. Cenšanās saprast šī cilvēka jūtu pasauli kā tādu, ka Verters būtībā ir kā mūsdienu cilvēks, -- tas tik skaisti izskanēja Pētera Krilova un viņa aktieru pausmēs un mūsu novērtējumā! Protams, izrādē vēl nebija augstas laikmeta izjūtas, bet tomēr šīs vērtības tiek celtas. Arī mūzikā ir daudz skaistu pacēlumu. Ne jau velti mūsu mūziķi ir tie, kas pasaulē iegūst pirmās godalgas. Vai tie būtu mūsu komponisti vai mūsu izpildītāji -- tā ir latviešu kultūras vērtības apziņa un cenšanās nonākt līdz tai.

Skaistas ir latviskās vērtības! Teiksim, visa mūsu folklora. Kā latviešus kaut kur parāda pasaules mērogā, tā tur ir arī šis tautiskais, dejas un dziesmas, un mūsu Dziesmu svētki. Tas viss ir ļoti pozitīvi, ļoti skaisti. Bet tā vēl ir par maz. Mums ir arī daudz citu vērtību. Arī literatūrā un ne jau tikai dzejā. Kaut vai arī mūsu proza! Mūsu romāns! Šie te sasniegumi. Lūk, labi, Matiass Knolls ir pārtulkojis Gundegas Repšes "Ēnu apokrifu" vācu valodā un Manfrēds Pēters Heins ir atdzejojis Amandas Aizpurietes dzeju. Bet tā ir tikai kāda neliela daļiņa. Cik mums tomēr ir daudz vērtību! Un turpina rasties vēl. Arī neatklātās, kas bijušas tā sauktajā padomju stagnācijas laikā, kas gan nebija stagnācija mūsu gara dzīvē. Tur ir vēl daudz neatklātu vērtību. Arī trimdas literatūra mums ir kolosāla!

Mūsu nākotne patiesībā ir atkarīga no šo vērtību kopapjausmas, kopālikšanas...

Jā. Pašiem apjaust sevi. Mēs diemžēl neapzināmies vērtības, kas mums ir. Tā ir tā nelaime. Mēs ēdamies, apkarojam cits citu savā starpā un nepamanām savas vērtības. Tā ir mūsu nelaime atšķirībā, teiksim, no lietuviešiem un no igauņiem.

Un šī kopība "esam" -- gan pirms brīža vēl trimdas latvieši, gan šejienes, gan Krievijas latvieši, gan Amerikas, Austrālijas latvieši. Tātad acīmredzot ir vitāla nepieciešamība pēc šīs kopības kopšanas... Tomēr patlaban, liekas, pāri visam dominē ekonomiskās intereses...

Protams, protams! Tā jau ir. Katrs skatās savā kabatā. Galu galā mums vairs nav, kas bija atmodas laikā. Žēl. Lai nu visi tā izpaustos kā Imants Kalniņš, kas apzināti veic savus pilsoņa pienākumus Saeimā! Lai viņa darbam būtu lielāks skanējums un arī tiem, kas tiešām nesavtīgi kalpo Latvijas valstij, valstiskām interesēm.

Kādas, tavuprāt, ir iespējas šobrīd latvietim apliecināt savu latvietību? Ar ko individuāls latvietis to var izdarīt?

Ar savu ikdienas darbu. Strādā savā lauciņā, dari, ko tu vari. Tai pašā laikā, sasaistot sevi ar pasaules kultūras vērtībām, apliecināt, izteikt sevi. Bagātināt sevi, bagātināt latviešu kultūru caur pasaules kultūras mantojumu. Reizē -- neaizmirstot, ka piederi noteiktai savas tautas paaudzei.

Bet, lai šis process notiktu tautā kopumā, tur savā ziņā ir jābūt kādiem līderiem, kas uztver šo ideju, tautiskumu, ne kā parodiju, ne kā politisku ieinteresētību. Tātad ir jābūt līderiem, kuriem var uzticēties, lai cik maz cilvēku arī esam.

Tā ir. Turklāt mums arī ir līderi, kas tiešām darbojās šajā jomā. Varu aiziet uz Ilonas Dreģes autorkoncertu, teiksim. Biju arī uz Maijas Einfeldes autorkoncertu. Kolosāli taču! Pasaules mērogā! Pēteris Vasks ir mans draugs, ko es ļoti cienu un mīlu. Ar viņiem mēs esam tie, kas mēs esam! Jo būtībā, lai būtu internacionālists, vispirms ir jābūt kolosālam nacionālistam, ko es arī kādreiz jau deklarēju preses slejās. Tikai tad viss būs šajā pasaules daudzveidībā, nevis unifikācijā.

Vārdi, kas tevī skan, -- kā mums rīkoties ikdienas dzīvē šobrīd...

Tas noteikti būtu no Gētes:
"Dari tik pareizo savās lietās,
Viss cits veiksies pats tad it visās vietās!" *